Verslo ir ekonomikos
transformacijos
- © Vilniaus universitetas, 2002-2018
- © Brno technologijos universitetas, 2002-2018
- © Latvijos universitetas, 2002-2018
Straipsnis
PRIEKABIAVIMAS IR PATYČIOS IŠ ĮSA PERSPEKTYVOS: POVEIKIS DARBUOTOJŲ SUVOKIAMAI GEROVEI
Jolita Vveinhardt, Regina Andriukaitienė, Milita Vienažindienė
SANTRAUKA. Straipsnyje analizuojama priekabiavimo ir patyčių darbuotojų tarpusavio santykiuose problematika įmonėse, kurios siekia įmonių socialinės atsakomybės statuso arba yra socialiai atsakingos. Vykdant empirinį tyrimą buvo vertinami darbuotojų komunikavimo, izoliavimo, reputacijos, demografijos, darbuotojų pažiūrų, patiriamos žalos, darbuotojų savijautos ir ketinimų organizacijos atžvilgiu kriterijai. Šiame straipsnyje pristatomi tik tie tyrimo rezultatai, kurie atspindi itin didelio dėmesio reikalaujančias sritis. Tarpusavio santykių lygmenyje išlieka aktuali psichologinio smurto, neigiamai lemiančio darbuotojų sveikatą, darbo kokybę, problema. Įmonių socialinė atsakomybė (ĮSA) apima įmonių tvarumo, aplinkosaugos ir darbuotojų gerovės klausimus, kurių kontekste analizuojama fizinė darbuotojų savijauta ir psichologinės būsenos, organizacinio klimato poveikis darbuotojų pasitikėjimui įmonės vykdoma politika ir darbuotojų įsitraukimas įgyvendinant ĮSA iniciatyvas. Organizacijų įsitraukimas į socialinių problemų sprendimą didina darbuotojų produktyvumą ir mažina priekabiavimo atvejus, taip paveikiant ir bendrus organizacijos finansinius rezultatus.
Tyrimo rezultatai parodė, kad organizacijose egzistuoja palanki aplinka plisti priekabiavimui ir patyčioms bei blogėti darbuotojų savijautai. Disfunkciški tarpusavio santykiai stipriausiai atsiskleidžia šiais atvejais: neigiamos komunikacijos, reputacijos puolimo, asmeniui daromos žalos. Tai mažina įsipareigojimą organizacijai ir turi įtakos darbuotojų ketinimams keisti darbą. Neigiami darbuotojų santykių kokybės aspektai, nepatenkinama asmenų savijauta silpnina darbuotojų įsitraukimą į įmonių socialinės atsakomybės įgyvendinimo procesus. Jeigu organizacijoje yra bent vienas darbuotojas, kuris patiria į priekabiavimo ir patyčių kategoriją patenkančius veiksmus, vadinasi, organizacijos valdymo politikoje ar kažkurioje valdymo grandyje yra klaida. Kuo tokie rodikliai aukštesni, tai yra, kuo daugiau organizacijoje kyla konfliktinių židinių, tuo labiau tai rodo tos organizacijos pažeidžiamumą ir mažesnį dėmesį darbuotojų tarpusavio santykiams. Priekabiavimas ir patyčios ĮSA deklaravusiose ar siekiančiose tapti socialiai atsakingomis įmonėse yra ypatingas signalas, rodantis, kad darbuotojų kaip suinteresuotų subjektų gerovei skirtas nepakankamas dėmesys, o ĮSA politikoje nepakanka dėmesio darbo organizavimo procesų ir įmonių etikos užtikrinimo kokybei. Juo labiau, kai kuriant nepalankias sąlygas aukoms, dalyvauja ne tik bendradarbiai horizontaliajame lygmenyje, bet ir vadybinis personalas vertikaliajame. Tai rodo, kad ĮSA įgyvendinimui kyla reikšmingos su darbo organizavimu susijusios kliūtys, kai darbuotojų atsitraukimas susijęs su valdymo kokybe
.
REIKŠMINIAI ŽODŽIAI: priekabiavimas, patyčios, darbuotojų santykiai, įmonių socialinė atsakomybė, Europa.