ISSN: 1648 - 4460

International Journal of Scholarly Papers

VU KHF

Transformations  in
Business & Economics

Verslo ir ekonomikos
transformacijos

  • © Vilniaus universitetas, 2002-2020
  • © Brno technologijos universitetas, 2002-2020
  • © Latvijos universitetas, 2002-2020
Straipsnis
TURIZMO PAKLAUSOS PROGNOZAVIMAS PASITELKIANT "ARIMA" MODELĮ
Vesna Karadzic, Bojan Pejovic

SANTRAUKA.  Turizmas yra svarbus Juodkalnijos ekonomikai, todėl ypač svarbu numatyti jo ateities tendencijas. Šio darbo tikslas - pateikti bendrą atvykstančių turistų skaičių į Juodkalniją. Naudojant "Box-Jenkins" metodiką, buvo įvertinti keli ekonometriniai modeliai, pagrįsti metiniais duomenimis apie bendrą atvykstančių turistų skaičių 1970-2014 metais. Nustačius eilučių integracijos lygį ir pasirinkus tinkamą autoreguliacinio (angl. appropriate autoregressive, AR) ir slankiojo vidurkio (angl. moving average, MA) tvarką, buvo įvertinti atitinkami "ARIMA" modeliai. Remiantis konkuruojančių modelių ir prognozinių rodiklių palyginimu, "ARIMA" (8,1,5) modelis pasirodė esąs tinkamiausias prognozuoti. Esant mažiausioms vidutinės kvadratinės paklaidos (angl. mean square error, MSE), šaknies vidutinės kvadratinės paklaidos (angl. root mean square error, RMSE), vidutinės absoliučios paklaidos (angl. mean absolute error, MAE) ir vidutinės absoliučios procentinės paklaidos (angl. mean absolute percentage error, MAPE) reikšmėmis už imties ribų, "ARIMA" (8,1,5) modelis pasižymi geriausiais prognoziniais rodikliais. Remiantis gautais rezultatais, galima daryti išvadą, kad, norint prognozuoti atvykstančių turistų skaičių Juodkalnijoje, "Box-Jenkins" metodika gali būti naudojama su tam tikrais apribojimais.

REIKŠMINIAI ŽODŽIAI: "Box-Jenkins" metodika, ARIMA, prognozavimo modeliai, turizmas, laiko eilutės.

Editorial correspondence:

Scholarly papers Transformations in Business & Economics
Kaunas Faculty
Vilnius University
MuitinÄ—s g. 8
Kaunas, LT-44280
Lithuania

Sitemap

Visits:

Valid XHTML 1.0 Strict