Verslo ir ekonomikos
transformacijos
- © Vilniaus universitetas, 2002-2022
- © Brno technologijos universitetas, 2002-2022
- © Latvijos universitetas, 2002-2022
Straipsnis
SOCIALINĖS ĮMONĖS VERSLO MODELIŲ EVOLIUCIJOS MECHANIZMO ATVEJO TYRIMAS: NUO "GYVENIMO PAGAL SITUACIJĄ" IKI "TERITORIJOS PLĖTIMO"
Xueying Tian, Yufan Wang
SANTRAUKA. Sparčiai vystantis ekonomikai ir technologijoms, įmonių verslo aplinka labai pasikeitė ir tapo dar neaiškesnė. Šiuo atveju tinkamas verslo modelis tapo palankiu būdu didžiosioms įmonėms konkuruoti tarpusavyje. Socialinių įmonių atsiradimas suteikia naują būdą spręsti socialines problemas ir skatinti socialinį valdymą. Siekiant tinkamai ištirti dinamišką ryšį tarp socialinių įmonių verslo modelio elementų, būtina suprasti verslo modelio raidos kelią ir raidos logiką, skatinti socialinių įmonių verslo modelio esminius teorinius tyrimus. Siekiant ištirti socialinio verslo modelio raidos kelią ir evoliucijos mechanizmą pasitelkiami praktiniai tyrimai ir oficialus pokalbis, o tolesni duomenys ir informacija renkami interaktyvaus pokalbio būdu, įmonių interneto svetainėse, tyrimų ataskaitose ir pan. Remiantis verslo modelio skirtingų etapų elementų charakteristikomis, verslo modelio vystymosi kelias, kurio esmė yra produkto ar paslaugos sąsaja, augimo etape skatina kliento sąsajos, turto valdymo sąsajos ir finansinės sąsajos vystymą. Verslo modelio pagrindą plėtros etape sudaro klientų sąsaja, kuri skatina produkto ar paslaugos sąsajos, turto valdymo sąsajos ir finansinės sąsajos vystymą. Nuo pradinės stadijos iki augimo stadijos verslo modelį skatina produktai ar paslaugos, kurių nereikia "pritaikyti prie situacijos", o įmonės pereina nuo vien tik socialinės vertės kūrimo prie vienalaikio socialinės ir ekonominės vertės įgyvendinimo, klientų poreikiai skatina "Teritorijos plėtimo" verslo modelio plėtrą ir inovacijas, o įmonių socialinė vertė ir ekonominė vertė keičiasi einant nuo sinchronizacijos link integracijos. Tyrimai atskleidė nuolatines tvarios ir sveikos socialinių įmonių plėtros ypatybes, išplėtė socialinių įmonių verslo modelių kūrimo ir inovacijų tyrimus Kinijos kontekste. Jie yra reikšmingi tiriant socialinių įmonių vystymosi kelią. Ne pelno siekiančių organizacijų transformacijai į socialines įmones reikia inovatyvių verslo modelių. Socialinės įmonės turi laikytis bendros misijos, kad suvoktų dvigubą visapusiškai naudingo bendradarbiavimo vertę.
REIKŠMINIAI ŽODŽIAI: socialinė įmonė; verslo modelis; elemento charakteristika; kelias; evoliucijos mechanizmas.